Amfibie
Wielozadaniowy pojazd wodno-lądowy Dutton - KAMA SP-2
Folder pojazdu KAMA SP-2 - (PDF) 9MB
Pojazd wodno-lądowy Dutton KAMA SP-2 to normalny użytkowy samochód terenowy dopuszczony do ruchu drogowego, który w dodatku pływa i jest rejestrowany także jako jednostka pływająca. Cechami charakterystycznymi są: nierdzewiejąca konstrukcja i ekonomiczna eksploatacja. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym trasa miasto nie przekracza 8l/100km, na wodzie 12l/h.
W konstrukcji kadłuba pojazdu wykorzystano nowoczesne materiały kompozytowe - laminaty z żywic, tkanin szklanych, węglowych, materiałów przekładkowych i technologię firmy KAMA wykorzystywaną przy budowie wodnosamolotów i dużych zwężek pomiarowych.
Tak wykonany kadłub zapewnia niespotykaną w seryjnych samochodach wytrzymałość, lekkość konstrukcji, co dla amfibii ma duże znaczenie. Jedynymi elementami metalowymi kadłuba są węzły mocowania pasów zawieszenia, pałąk przeciwkapotażowy, które wykonano w kwasoodpornej stali.
Wypornościowy kadłub posiada wbudowane przedziały i komory wypornościowe, może być wyposażony w pneumatyczny awaryjny system zwiększenia wyporności kadłuba.
Pojazd KAMA SP-2 jest pojazdem wielozadaniowym, może spełniać funkcję pojazdu rekreacyjnego, pojazdu inspekcyjnego (przelewy burzowe, kontroli wałów przeciwpowodziowych, śluz, jazów, innych urządzeń i budowli melioracyjnych), z powodzeniem może pełnić funkcję pojazdu ratowniczego.
Jako samochód porusza się z prędkością do 140km/h, wjazd do wody nie wymaga żadnego przygotowania. Drzwi można otworzyć podczas pływania.
Wyposażenie pojazdu w wymiennikowy układ chłodzenia cieczy chłodzącej i oleju pozwala pływać na bardzo duże odległości.
Napęd na wodzie zapewnia pędnik strugowodny. Zastosowanie innowacyjnego systemu sterowania zapewnia niezwykłą manewrowość pojazdu.
Pędnik strugowodny jest napędzany przez silnik napędowy samochodu. Nasz pędnik pracuje zupełnie cicho przy wolnych obrotach silnika, zapewniając uciąg 40-150kG i prędkość 3-4km/h. Maksymalna prędkość na wodzie z silnikiem strumieniowym wynosi 8-10km/h. KAMA SP2 może być napędzana także silnikiem przyczepnym mocowanym na rufie. Silnikiem przyczepnym może być zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny. Takie rozwiązanie umożliwia wykorzystanie pojazdu na akwenach, na których nie dopuszcza się użytkowania jednostek z napędem spalinowym.
Pojazd można skonfigurować jako pojazd dwu lub czteroosobowy, kabriolet, pickup. Pojazd posiada trzy przedziały: kierowcy, pasażerów i bagażu, które można z sobą łączyć, rozdzielać, zakrywać dachami miękkimi i sztywnymi.
Źródłem napędu pojazdu na lądzie i wodzie jest czterocylindrowy silnik benzynowy 1.3l o mocy 85KM. Układ mechaniczny pojazdu bazuje na zmodyfikowanych podzespołach Suzuki Jimmy i Samurai - mosty, napędowe, reduktor, silnik, skrzynia biegów.
KAMA SP-2 posiada bardzo dobre właściwości terenowe. Skrzynia przekładniowa umożliwia jazdę z przełożeniami terenowymi i szosowymi, może być napędzana tylko tylna oś lub obie osie. Ponadto mosty napędowe mogą być wyposażone w blokady sterowane pneumatycznie. Zródłem ciśnienia jest wbudowany na stałe w kadłubie pojazdu kompresor, który służy do podwższenie ciśnienia w mostach i reduktorze podczas pływania, pokonywania przeszkód wodnych i jazdy po podmokłym terenie.
Na wyposażeniu pojazdu znajdują się: pasy, szekle i ręczna wyciągarka przenośna, która w zależności od potrzeb, może być zabudowana z tyłu lub przodu pojazdu, można jej także używać na lądzie. Pojazd posiada wbudowane węzły mocowania wciągarki.
Kama SP-2 posiada normalne wyposażenie do poruszania się po drogach publicznych oraz wyposażenie do pływania: światła nawigacyjne, radiostację UKF, sprzęt ratowniczy - kamizelki ratunkowe, koło ratunkowe.
Kierowca ma do dyspozycji ponadto system nawigacji, radio, komputer pokładowy, system przejechania linii ciągłej, noktowizyjną kamerę cofania, kamerę z rejestratorem jazdy, internet, TV, DVD oraz aplikacje systemu Android. Dodatkowo oprócz prędkościomierza i obrotomierza zamontowano dodatkowe wskaźniki temperatury oleju komory silnika i ciśnienia powietrza.
Pojazd wyposażono w systemy: klimatyzacji, ogrzewania, przewietrzania kabiny pasażerskiej, przewietrzania i osuszania wewnętrznej podpodłogowej przestrzeni kadłuba. W podłodze pojazdu umieszczono zamykane otwory rewizyjne służące do kontroli przestrzeni podpodłogowej.
Na stałym wyposażeniu samochodu znajdują się również: siekiera, saperka, pagaj, bosak, apteczka, lewarek, liny cumownicze, pokrowiec.
Zobacz więcej zdjęć w galerii >>>



